Brugen af regneark har været en fast del af undervisningen, da der er en særlig syntaks, som eleverne skal have en vis grad af kendskab til for at programmet kan udføre beregninger. Det er også en udfordring, at formler er skjult i regnearket.

Brugen af regneark åber for i hvertfald følgende områder:

  • Behandling af store datasæt
  • Trinvis fremskrivninger i forbindelse med modelleringen af fx afbetalingshandel, befolkningsudvikling, epidemier.
  • En større forståelse af variabelbegrebet.
  • Simulering af simple stokastiske eksperimenter.
  • Regression – skal bruges med forsigtighed.

(Fra lærervejledningen til ” Matematik med it” bog 2 og 3)

Jesper Quist har udarbejdet et powerpoint, der viser de mange muligheder, der ligger i anvendelse af regneark i matematikundervisningen. Der er både tekniske fif og didaktiske muligheder i præsentationen, som du finder her

Jesper har også udarbejdet et google-site, der hedder ’Undersøgende arbejde i Excel’, hvor mange faciliteter i programmet er anvendt i en virkelighedsnær kontekst. Der ligger gode anvisninger til, hvordan programmet kan understøtte forskellige matematiske undersøgelser.
Du finder sitet her: https://sites.google.com/view/undersgendearbejdeiexcel/startside

Se hæftet med Mit første møde med Excel

Diplom

Danmarks Matematiklærerforening

Forlaget Matematik ApS

Naverland 2, 2600 Glostrup

Email: mat.forlag@dkmat.dk
Tlf. 86 59 60 22
CVR.nr. 30 58 83 12

 

Kontakt

Har du spørgsmål i forbindelse med projektet, kan du sende en mail til:  Forlaget MATEMATIK

Eller du kan kontakte Søs Spahn