Matematik med it

Undersøgende matematik

Hvordan kan man strukturere sin undervisning

Generelt handler det iflg. Morten Blomhøj om i undervisningen at sætte tid af til:

  • Iscenesættelse af forløbet over for eleverne
  • Elevernes selvstændige undersøgende arbejde
  • Fælles refleksion og faglig læring

Se beskrivelsen her

CAS som diskussionsredskab

Få en didaktisk introduktion til, hvordan MatematiKan kan igangsætte klassediskussioner om tal og regnearter.

Se aktiviteten her

Subtraktion

Skab dialog ved at bruge MatematiKans indbyggede funktion til repræsentationer og beregninger.

Se aktiviteten her

Frembring svære ligninger

Simuler ligningsløsning i ‘hånden’ – på den måde bliver eleverne opmærksom på, at de skal foretage samme beregning på begge sider af lighedstegnet.

Se aktiviteten her

 

Løsning af en ligning

Opdag flere forskellige metoder til ligningsløsning og understøt elevernes forståelse med visuelle repræsentationer.

Se aktiviteten her

Addition af brøker

“CAS som diskussionsredskab” giver en didaktisk introduktion til de muligheder, MatematiKan lægger op til, når klassesamtalen skal handle om tal og regnearter.

Se aktiviteten her

Noget om tal

Pak et tal ud og se på repræsentationer og beregninger med tallet. Få også forslag til, hvilke underspørgsmål, du kan stille dine elever

Se aktiviteten her

To ligninger med to ubekendte

Opdag mange forskellige metoder og se de visuelle repræsentationer, der kan understøtte elevernes forståelse af ligninger.

Se aktiviteten her

Trinvis ligningsløsning

Se aktiviteten her

Danmarks Matematiklærerforening

Forlaget Matematik ApS

 

Kontakt

Har du spørgsmål i forbindelse med projektet, kan du sende en mail til:  Forlaget MATEMATIK

Eller du kan kontakte Søs Spahn