Hvordan kan man strukturere sin undervisning
Generelt handler det iflg. Morten Blomhøj om i undervisningen at sætte tid af til:
- Iscenesættelse af forløbet over for eleverne
- Elevernes selvstændige undersøgende arbejde
- Fælles refleksion og faglig læring
CAS som diskussionsredskab
Få en didaktisk introduktion til, hvordan MatematiKan kan igangsætte klassediskussioner om tal og regnearter.
Subtraktion
Skab dialog ved at bruge MatematiKans indbyggede funktion til repræsentationer og beregninger.
Frembring svære ligninger
Simuler ligningsløsning i ‘hånden’ – på den måde bliver eleverne opmærksom på, at de skal foretage samme beregning på begge sider af lighedstegnet.
Løsning af en ligning
Opdag flere forskellige metoder til ligningsløsning og understøt elevernes forståelse med visuelle repræsentationer.
Addition af brøker
“CAS som diskussionsredskab” giver en didaktisk introduktion til de muligheder, MatematiKan lægger op til, når klassesamtalen skal handle om tal og regnearter.
Noget om tal
Pak et tal ud og se på repræsentationer og beregninger med tallet. Få også forslag til, hvilke underspørgsmål, du kan stille dine elever
To ligninger med to ubekendte
Opdag mange forskellige metoder og se de visuelle repræsentationer, der kan understøtte elevernes forståelse af ligninger.
Trinvis ligningsløsning
Danmarks Matematiklærerforening
Forlaget Matematik ApS
Kontakt
Har du spørgsmål i forbindelse med projektet, kan du sende en mail til: Forlaget MATEMATIK
Eller du kan kontakte Søs Spahn