Brugen af DGS giver mulighed for at arbejde undersøgende indenfor geometrien. Gennem de seneste år, er der gennemført en del forskning for at undersøge de muligheder, og den effekt brugen af DGS åbner op for.

Som beskrevet i afsnittet om CAS-værktøjer skal man også i forbindelse med brugen af DGS gøre sig en række didaktiske overvejelser. Hvad giver det mening at bruge værktøjet til, i hvilke situationer giver det mening at bruge værktøjet, og er der aktiviteter og situationer, hvor det ikke er hensigtsmæssigt at bruge DGS?

Nedenstående punkter er værd at overveje i forbindelse med brugen af DGS.

  • Tegning
  • Geometrisk konstruktion
  • Geometriske opdagelser
  • Skitsetegninger

(Fra lærervejledningen til ”Matematik med it” bog 2 og 3)

Geogebra

Jesper Quist har udarbejdet en powerpoint – her som PDF fil, som præsenterer forskellige muligheder med GeoGebra i undervisningen. I denne ligger en del link til andre materialer.

Han fremhæver også de potentialer, der ligger i at arbejde dynamisk:

  • Dragging – muligheden for at trække i objekter og figurer
  • Feedback – programmet imiterer euklidisk geometri og følger reglerne herfor
  • Måle geometriske egenskaber – det er muligt at opdage, hvordan målene ændrer sig, når man ’dragger’.
  • Sporing – programmet kan spore figurer og objekter, hvilket giver mulighed for at opdage underliggende geometriske egenskaber

Derudover peger linket (https://bit.ly/odensegeogebra)​ ind i en GeoGebra-bog, som indeholder mange forskellige aktiviteter og ressourcer.

Se hæfte med Mit første møde med Geogebra

Diplom

Danmarks Matematiklærerforening

Forlaget Matematik ApS

Naverland 2, 2600 Glostrup

Email: mat.forlag@dkmat.dk
Tlf. 86 59 60 22
CVR.nr. 30 58 83 12

 

Kontakt

Har du spørgsmål i forbindelse med projektet, kan du sende en mail til:  Forlaget MATEMATIK

Eller du kan kontakte Søs Spahn